• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Interview Frits 2014: Heren, size matters!

condoomkenner Richard SpoorenLaat dat duidelijk zijn van die maat. Als het over condooms gaat in ieder geval. Want te klein, te groot of te kort vrijt allesbehalve lekker. En waarom zou je, want ze zijn er in alle soorten en maten. Je kent vast het Durex-rek bij de kassa van de drogist of de supermarkt. Maar vraag jij uitgebreid advies aan de medewerker terwijl er misschien wel vier mensen achter je in de rij staan? Waarschijnlijk niet. 

We ‘doen’ het allemaal en toch generen we ons er blijkbaar voor. Dat was in 1989 ook al zo. Want wie kent niet de Duitse condoomreclame uit dat jaar met de bekende uitroep: ‘Tina, was kosten die Kondomen?’ Richard Spooren speelde in 2004 in op dat taboe door een website te bouwen met de naam condoom-anoniem.nl. Hoewel hij slechts webwinkelsoftware wilde uittesten en geen echte plannen had om het bedrijf succesvol te laten worden. Hij begon thuis in een kleine slaapkamer met inbouwkast, maar bemant tegenwoordig een flink pand in de Dorpstraat 144 in Veldhoven. Aan de buitenkant van is helder en duidelijk zichtbaar wat er zich binnen afspeelt. Tussen de wandrekken vol condooms staan bureaus waar Richard en zijn medewerkers aan het werk zijn. Er gaat een wereld voor me open.

 

Er is meer, ja. Maar er is veel en veel meer dan alleen Durex. „Je stond net te kijken bij dat rek met die blauwe doosjes van ‘My Size’,” zegt Richard. „Dat is een product dat vanuit Duitsland op de markt is gekomen. Succesvol omdat het een probleem van gebruikers oplost. Veel mensen weten niet dat het bij de maat van het condoom om de omtrek van de penis gaat. Durex vervult die behoefte niet. Ze hebben bijvoorbeeld wel Comfort XL, maar die zijn een centimeter langer, niet ruimer. En een te lang condoom is geen probleem, dat rol je gewoon niet helemaal af. Te kort kan ook nog als de omtrek goed is. Een te ruim exemplaar kan afglijden tijdens de seks, en door een te smal condoom verliezen mannen hun erectie. Als jij een condoom hebt dat niet te strak zit, en waarvan je niet bang hoeft te zijn dat je het verliest, vind je het ook minder erg om het condoom te gebruiken. My Size heeft dus, net zoals een schoenenspeciaalzaak, lengte-en breedtematen.” Oké. En hoe meet je dat? Juist ja, met de My Size-piemelmeter.

Richard was als jongetje van acht al een ondernemend type. Hij haalde in de buurt oud papier op en maakte een wijkkrantje dat hij verkocht voor een dubbeltje. Maar keuzes maken was niet zijn sterkste kant; hij vond eigenlijk alles leuk. Dat ontaardde in twaalf ambachten en dertien ongelukken. Van licht- en geluidstechniek, flightcases bouwen tot ICT. Een heftig motor-ongeluk gooide in 1996 zijn leven nogal overhoop. Twee weken coma en een jaar revalideren. Eenmaal weer enigszins op de been had hij geen werk meer. Hij ging flightcases bouwen in een schuurtje bij vrienden. In dezelfde tijd kwam het internet op en Spooren – toen twintig jaar – maakte een website voor zijn bedrijf. Dat was bijzonder, en mensen in zijn omgeving vroegen hem dat ook voor hen te doen. In 2004 ging hij met webwinkelsoftware experimenteren. En om te kijken of het echt werkte, moest hij dus ook echt een product hebben. „Ik zocht iets dat ik gemakkelijk kon versturen, want ik had weinig ruimte thuis. Zo kwam ik op condooms. Het product voegde iets toe, ik kon er een verhaal over vertellen, had niet veel ruimte nodig en het paste in een envelop. Missie: het zo laagdrempelig mogelijk maken van het kopen van condooms.”

Het assortiment was klein, en een businessplan kwam er nooit van. Het was ook niet de bedoeling om er echt een bedrijf te maken. Toch stuurde hij voor de grap een persbericht naar wat kranten en radiostations. Dat werd opgepikt en de bestellingen kwamen binnen. „Ik was helemaal in jubelstemming als ik acht bestellingen had.” In 2007 ging hij echt van start en zegde zijn baan op. In 2009 en 2010 kreeg hij de Thuiswinkel Award uit handen van Humberto Tan. In 2013 schoot de omzet over het miljoen. Halverwege dit jaar zit hij daar alweer dertig procent boven. Naast consumenten levert Spooren ook aan de GGD, apotheken en jongerencentra. Met de GGD ontwikkelde hij een eigen merk goedkopere condooms: Balance.

Richad windt zich op over het ‘gejammer’ van studenten dat ze (dan nog steeds) te duur zijn. „Weet je wat een kind kost? En hoe dat je leven overhoop gooit? Of hoe slecht je slaapt bij de gedachten aan een SOA? En dat mixdrankje? Wat kost dat?” „Loop je even mee naar achter”, vraagt Richard als hij theewater gaat halen. „Dan kunnen we verder kletsen.” In de magazijnstellingen een vrolijk palet aan dozen. Alle kleuren van de regenboog, alle denkbare maten en smaken, zelfs milieuvriendelijke, en condooms van lamsdarm, SOA-testen en zwangerschapstesten, glijmiddel – met of zonder ‘prik’ –, het vrouwencondoom, Gaysafe en de Wingman, het condoom met applicator. You name it.

O, en wist je dat (baby/massage)olie en condooms niet samengaan? Blaas maar eens een condoom op en laat er een druppel olie op vallen. Beetje overheen wrijven en pats het condoom klapt. Niet doen dus. Daar zijn speciale oliën voor. Nog zo’n wist-je-datje: in sommige condooms (onder andere Durex Performa/Pasante Delay) zit benzocaïne, een stof die de huid een beetje verdooft (pijnstiller). Kun je lekker lang doorgaan. Waar zit Richard Spooren over vijf jaar met zijn bedrijf? „Ik weet het niet. Ik hoop dat ik dit nog steeds doe. Er zijn bedrijven die me willen overnemen, maar ik ben nog niet klaar. Ik wil meer voorlichting geven, workshops voor studenten, lesmateriaal ontwikkelen. Sinds ik dit bedrijf heb, ben ik echt gelukkig. Ik had nooit gedacht dat condooms en glijmiddelen een passie zouden kunnen worden.”