Durex opent nieuwe condoomfabriek

DurexDurex, de grootste producent van condooms ter wereld, heeft een nieuwe fabriek opgezet in Qingdao, in de provincie Shandong in China. De grote condoomfabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 864 miljoen condooms en 620 ton glijmiddel.
“We hebben al lang voor de uitbraak van de financiële crisis besloten om de nieuwe fabriek te bouwen .” zegt Garry Watts, hoofd van het bestuur van SSL International, het moederbedrijf van Durex.  “Vergeleken met andere industrieën zijn onze producten bestand tegen recessie”, zegt hij. De nieuwe fabriek in Qingdao, die begin juli 2009 de productie startte, is de grootste condoomfabriek van het bedrijf ter wereld. “Het is de grootste condoomfabriek voor ons en voor ieder ander in de wereld”, zegt Watts trots.

Gary Watts
Gary Watts 

De SSL groep opende zijn eerste anticonceptie-fabriek in Qingdao in 1998 met een jaarlijkse productie capaciteit van 250 miljoen condooms afgelopen jaar. China, met een enorme potentiële markt voor condooms, blijft een van de grootste investerings doelen voor SSL.
“Het is gepast ons bedrijf te integreren in China door middel van deze grote fabriek en een commerciële basis. We hebben liever een sterke technische basis dan simpelweg te zoeken naar een goedkope producent”, zegt Watts.

Volgens de cijfers samengesteld door de industriële statistiekaanbieder Reportlinker lagen de verkoopcijfers van condooms in China rond de 6,3 miljard condooms afgelopen jaar, terwijl de verkoopopbrengst rond de 530 miljoen dollar bereikte.

Hoewel de markt in China groot is, wordt slechts 18 procent van de in Qingdao geproduceerde condooms verkocht in China zelf. Het grootste gedeelte wordt vescheept naar markten zoals Groot-Brittanië en Rusland.
“We verwachten dit jaar 160 miljoen condooms te verkopen in China. We groeien ongeveer 30 procent elk jaar”, zegt Watts, waaraan hij toevoegt dat het bedrijf 10 procent marktaandeel heeft in China.

SSL heeft ervoor gekozen het unieke merk Durex aan te houden in plaats van de portfolio van het merk te diversificeren.
“We gaan ons merk versterken door groots te investeren in marketing. Het is waarschijnlijk een betere bestemming voor ons geld”, zegt Watts. De markt voor condooms breidt zich inderdaad zeer snel uit in China met officiële schattingen die een jaarlijkse groei aangeven van meer dan 15 procent.


Grotere kaart weergeven

We testen een nieuwe website. Ondervind je problemen? Chat met ons of bel ons. We belonen je feedback!